22 min - äitijooga kotitreeni - 4 kk synnytyksestä

Selkä ja hartiat jumissa?

Capnella C logo
Menu kiinni ikoni
Capnella C logo
X sulje ikoni
Ilmainen mama break kurssi
Tietokone ja puhelin joissa kuva verkkokurssin ohjaajasta tekemässä Pilates liikettäAloita ilmaiseksi

10 avaavaa liikettä, joilla sulatat synnytyksen jälkeiset selkäjumit ja lisäät liikkuvuutta

Alaselkään särkee, niskat on ihan jumissa ja ryhti on kuin buffalolla. Mietit varmaan miten ikinä saat terveen ja toimivan kehosi takaisin?

Ohjaaja ja Capnellan perustaja Johanna Salonen katsoo nauraen sivulle
JOHANNA SALONEN
Jooga-, Pilates- & Liikunnanohjaaja (AMK)

2 asiaa joiden avulla saat toimivan, terveen kehosi takaisin

Kehosi tarvitsee avaavia liikkeitä joilla lisätään liikkuvuutta ja avataan jumissa olevia lihaksia.

Sen lisäksi lihaksesi tarvitsevat vahvistusta, jotta ne jaksavat pitää kehosi oikeassa asennossa koko päivän.

Kun kehosi paino jakautuu tasaisesti kehon keskilinjalle, eli oikeassa asennossa olevan selkärangan päälle kehosi lihakset joutuvat vähiten rasitukselle.

Kun taas selkärangan tukilihakset heikkenevät kehosi ei enää jaksa pysyä keskilinjalla.

Raskauden aikana lonkat koukistuvat, alaselkä notkistuu, pää, vatsa ja hartia työntyvät eteenpäin ja keho tippuu keskilinjalta.

Näistä virheasennoista seuraavat lihaskivut ja säryt.

Miksi sinulla ei ole jaksamista arjessa ja mitä voit tehdä sille

Moni äiti luulee virheellisesti, että arjen yksi iso ongelma on ajan puute.

Se ei pidä täysin paikkaansa.

Kyse on energian puutteessa.

Meillä on aikaa, mutta silloin kun sitä aikaa on niin silloin ei enää jaksa käyttää sitä aikaa itselle merkityksellisiin asioihin.

Ei tietenkään auta, että selkä, rintaranka, hartiat ja niskat on jumissa huonoista imetysasennoista ja heikentyneestä lihaskunnosta johtuen.

Tästä taas seuraa se, että energiat eivät pääse virtaamaan kehossasi vapaasti.

Kun saat avattua jumissa olevia lihaksia ja kehosi asentoa alkaa olo tuntumaan aivan erilaiselta.

Onko sinulle buffalon kyttyrä tai tech neck?

Jos buffalon kyttyrä tai tech neck ei vielä ihana avaudu niin ei se mitään.

Totuus on, että me kaikki istumme tietokoneella ja tuijotamme kännykkää päivät pitkät.

Tästä jouhtuen päämme (aikuisen pää painaa noin 4-5 kiloa), joka seisoo tikun päässä alkaa työntymään eteenpäin.

Tällöin niskan ja hartiaseudun lihakset joutuvat tekemään moninkertaisesti enemmän töitä kuin jos kannattelisimme päätämme suoraan niskan päällä.

Ja tästä taas alkaa muodostumaan rasvakudosta neljännen kaulanikaman kohdalle eli niskaan suojellakseen

Parhaat liikkeet selän jumien avaukseen ja liikkuvuuden lisäämiseen

1. Selän venytys

Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen
Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

2. Kyljen venytys

3. Pään linjaus

Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen
Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

4. Rintalihasten venytys

5. Syväkyykky kierrolla

Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen
Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

6. Selän pyöristys ja avaus

7. Lähentäjien venytys

Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen
Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

8. Takareiden venytys

9. Pakaran venytys

Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen
Liikunnanohjaaja (amk) Johanna Salonen näyttää jooga Pilates liikettä olohuoneen matolla, jonka avulla pääset kuntoon raskauden ja synnytyksen jälkeen

10. Lonkan koukistajan venytys

Aloita treeni nyt ennen kuin ehdit ajattelemaan mitään muuta ;)

Hyvän fiiliksen

VERKKOKURSSIT

Tietokone ja puhelin joissa kuva verkkokurssin ohjaajasta tekemässä Pilates liikettä
6 viikon verkkokurssi

Palaudu synnytyksestä

• Luo itsellesi itsevarma ja vahva tanssijan ryhti ilman alaselän kipuja tai hartiasärkyjä

• Avaa kehosi energisoivilla hyvän fiiliksen Flow jooga harjoituksilla ja nukut paremmin

• Kuntouta vatsalihaksesi ja keskivartalosi, jotta voit juosta ja liikkua kuin ennen

lue lisää verkkokurssista
Puhelin jossa kuva hymyilevästä ohjaaja Johanna Salosesta joka näyttää miten tehdään Pilatesta lastenvaunujen kanssa
4 viikon verkkokurssi

treenaa vaunulenkillä

• Lisää liikkuvuutta ja pituutta koko kehoon

• Vahva selkä ja itsevarma ryhti, jotta jaksat touhuta ja kannella lapsia arjessa

• Takaisin parempaan kuntoon ja lisää energiaa vahvistavilla Pilates liikkeillä

katso lisää verkkokurssista