Tilaa ilmaiset treenivideot suoraan inboxiisi

11 min - 4kk synnytyksestä

Näillä 3 liikkeellä voit aloittaa vatsalihasten kuntoutuksen synnytyksen jälkeen

Okei, haluat aloittaa treenaamisen synnytyksen jälkeen muttet ole varma, koska on turvallista aloittaa ja mitä liikkeitä voit tehdä, eikö niin?

jooga-, pilates- & liikunnanohjaaja (amk)

Olet varmaan huomannut synnytyksen jälkeen kuinka kehonhallinta rinnoista alaspäin on hieman hataralla pohjalla.

Hyvä uutinen on se, että kyllä vain sinä olet vielä ruorissa, mutta ohjaus on hieman epäkunnossa.

"Kuka tätä mun kroppaa oikein ohjaa? Mun jalat ja keskivartalo on yhtä spagettia."

Kuilu vatsassa, mitä tehdä?

Tervetuloa vatsalihasten erkauma.

Tästä vatsalihasten venymisestä raskausvatsan edestä, syntyy pystysuuntainen railo rintalastan alaosan ja about navan välille.

Vatsalihakset ilman erkaumaa
Nuoli
Vatsalihasten erkauma: pystysuuntainen väli suorien vatsalihasten keskellä

Synnytyksen jälkeen vatsa kuroo itsensä hitaasti umpeen ja usein pystysuuntainen erkauma palautuu itsestään.

No näin ei kuitenkaan aina käy.

Entistä useammin erkauma jää auki. Olet varmaan intopiukeena ja odotat, että pääsisit palaamaan takaisin liikuntaharrastuksiesi pariin?

Nykyään meidän liikuntaharrastukset ovat sen verran rajuja, että vaarannamme kehomme joka ei ole vielä kuntoutunut kehoa kuormittavasta raskaudesta ja synnytyksestä.

Jotta pääsisit hieman helpommalla synnytyksessä nivelesi saavat keholtasi relaxantti ruiskeen raskauden aikana. Näin kehovalmistautuu synnytykseen. Sivuvaikutuksena laivasi miehistö on pienessä hiprakassa.

Tämän lisäksi pienokaisen lähetys lantionpohjanlihaksten läpi aiheuttaa "hieman" venymistä ja paukkumista. Meidän tapauksessa lähetys saatiin perille turvautuen imukuppiin.

Mikä ihmeen syvätuki?

Hyvä kysymys.

Salaisuus vahvaan keskivartaloon (ja huikeisiin urheilusuorituksiin) piilee keskivartalon syvissä lihaksissa.

Kun keskivartalon syvätuki eli vinnaiset ja poikittaiset vatsalihakset ovat kunnossa, pääset myös eroon lihasperäisistä ongelmista kuten:

  • Pömppövatsasta
  • Alaselkäkivuista
  • Ryhtiin liittyvistä ongelmista

Mediassa virheellisesti toitotetaan, että se pinnallinen suora vatsalihas a.k.a. six-pack on se, joka pitäisi saada kuntoon. Se ei kuitenkaan juurikaan vaikuta siihen, että kroppasi toimii normaalisti ja tunnet hallitsevasi kehoasi majesteettisella itsevarmuudella.

Vinottaiset vatsalihakset tukevat selkärankaasi .kehon hallintaan vaan syvät poikittaiset vatsalihakset, jotka lähtevät selän puoleltaHyvä kysymys.

Kehoasi vaarantavat treenit

Moni äiti aloittaa treenaamisen liian aikaisin, liian kovilla treeneillä ja vaarallisilla treeniliikkeillä. Nämä saattavat johtaa vatsalihasten erkauman korjausleikkaukseen. Tai jopa kohdunlaskeumaan.

Ammattilaisen

Pilates liike: Lantionpohjanlihasten aktivointi

1. Lantionpohjanlihasten aktivointi

Lantionpohjan aktivoinnista on hyvä aloittaa keskivartalon kuntoutus. Tärkeää on oppia tunnistamaan lantionpohjan jännitys ja rentous.

2. Polven avaus sivulle

Polven avauksilla opitaan yhdistämään syvien lihasten jännitys ja lantion hallinta. Jalka  liikkuu ja lantio pysyy vakaana paikalla.

Pilates liike: Polven avaus sivulle
Pilates liike: hartiasilta

3. Hartiasilta

Hartiasilta on hyvä selkärangan liikkuvuusharjoitus. Liikkeessä aktivoituvat mm.  syvätlihakset ja pakarat

4. Jalan ojennus

Tavoitteena on sytyttää syvät lihakset ja pitää lantio vakaana niiden avulla.

Pilates liike: jalan ojennus

Kohti parempaa olo

Hyvä kysymys. Yksinkertainen vastaus on turvallisilla Pilates liikkeillä, jotka on suunniteltu synnytyksestä palautumiseen.

Hyvän fiiliksen

VERKKOKURSSIT

6 viikon verkkokurssi

Palaudu synnytyksestä

• Luo itsellesi itsevarma ja vahva tanssijan ryhti ilman alaselän kipuja tai hartiasärkyjä

• Avaa kehosi energisoivilla hyvän fiiliksen Flow jooga harjoituksilla ja nukut paremmin

• Kuntouta vatsalihaksesi ja keskivartalosi, jotta voit juosta ja liikkua kuin ennen

lue lisää verkkokurssista
4 viikon verkkokurssi

treenaa vaunulenkillä

• Treenaa vatsalihakset ja keskivartalo kuntoon Pilateksella vauvan nukkuessa

• Sulata huonoista (imetys)asennoista johtuvat selkä-, hartia- ja niskakivut

• Avaa keho Flow joogalla ja huomaa kuinka nukut paremmin

katso lisää verkkokurssista